Az úgynevezett organikus éretlenség és a mozgás közötti összefüggés

Az úgynevezett organikus éretlenség és az iskolai beválás

Az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének munkatársai a gyermekek vizsgálata alapján arra a megállapításra jutottak, hogy mai gyermekek idegrendszerének sokkal több információt kell feldolgoznia, sokkal gyorsabban, mint egy generációval korábban. A gyermekek idegrendszerének ahhoz, hogy erre képes legyen, a gyermek minél több és többféle mozgására volna szüksége. A hintázás, az ugrálás, a himbálózás, a kapaszkodás, a futás és a többi nagy kiterjedésű, lehetőleg szabadban végzett mozgás teszi képessé a gyermeket a tér, a saját test érzékelésében, az egyensúly beállításában, a kézügyesség finomodásában. Az ujjacskák mozgása, érzékelése fontos az iskola munkában, az írásban, olvasásban egyaránt.

A bukfencezés, a hintázás, az egyensúlyozást fejlesztő gyakorlatok az idegrendszer harmóniáját, a koncentrációs képességet alakítják ki.

Magzati illetve csecsemő és kisgyermek korban a méhen belüli mozgások, a mozgásfejlődés során sokszor ismételt és egyre tökéletesebben kivitelezett mozgások az idegrendszer kéregalatti működésének rendeződését biztosítják. ezek a funkciók teszik lehetővé, hogy a reflexek a maguk idejében megjelenjenek, illetve ha szükségtelenné válnak, kialudjanak, de ugyanígy feladata, a különböző központok összehangolása is. Az a kisgyermek, aki nem használta összehangolva mindkét kezét, lábát, nem lesz ügyes azokban a feladatokban, ahol a testközépvonalát keresztezni kell, vagy a tájékozódásban. Az a gyermek, aki nem használta kitámasztásra a kezeit, mert pl. nem aludt ki a reflex (nem támasztott hason, nem mászott), az valószínűleg több fejsérülés éri eséskor.  Ezek csak kiragadott példák azok közül, milyen módon jelenhet meg az úgynevezett organikus éretlenség.

Természetesen ez nem a gyermek értelmi képességeiben nyilvánul meg, hanem a korának megfelelően mutat változatos képet. Kisebbeknél fejlődésbeni (mozgás, beszéd, szociális) elmaradás, furcsa mozgás kivitelezés, túlzott sírósság, később kifejezett dacosság, szobatisztaság elérésében késlekedés, beszéd fejlődésbeni elmaradás jelenhet meg. Később a gyermek a kudarc felismerés miatt zárkózott, félénk, vagy ellenkezőleg az önkontroll hiánya miatt agresszív lehet. Hiába ragyogó logikájú egy gyermek, ha nem képes nyugodtan végigülni a tanórát, vagy nem képes megjegyezni 3 utasítást, nem tud tájékozódni a papírlapon. Mindegyik az iskolai beválást nehezíti.

A mai kor gyermekeitől egyre nagyobb teljesítményt várunk el, képességeink, azonban még mindig biológiailag adottak, teljesítményét a fejlődés igényeinek kielégítésével lehet elérni.

Szükség van tehát a sokszínű ingerre, de ezek feldolgozásához, az agy fejlődéséhez a mozgással megszerzett tapasztalat kell.

A lakótelepi lakások, a családos házak tervezett kertje sem mindig alkalmas arra, hogy ezeket a tapasztalatokat megszerezze gyermekünk. Gyakran a sérüléstől féltik a szülők, és ezért nem próbálhatja ki ügyességét a mászókán, vagy a kötélgyűrűn. A balesetek megelőzése fontos! Ezért kellenek a biztonságos játszóterek, azonban a gyermek fejlődéséhez alkalmas egy hullámos domboldal, egy megfelelően vastag ágú fa, vagy egy járdaszegély is.

Engedjük hát kipróbálni magát, tanítsuk a veszélyhelyzetek felismerésére, leküzdésére. ha azonban úgy ítéli meg, hogy gyermeke a fentebb említett jellemzők miatt eltér kortársaitól, problémák vannak a mozgás kivitelezésében, vagy bármi gyanúja van, hozza el hozzánk a Pindur Tanodába, ahol az előzmények feltárása után elvégezzük a korosztályának megfelelő vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy van-e un. organikus éretlensége. Természetesen megoldási javaslatot is fogunk tudni adni ezekre a problémákra.

Elérhetőségeinket megtalálja a www.pindurtanoda.hu web oldalunkon vagy a facebookon: http://www.facebook.com/PindurTanoda .

Vannak akik most kétkedve csóválják fejüket, vajon mi köze a mozgásnak az érzékek és az idegrendszer fejlődéséhez: de erről majd a következő cikkünkben írunk.

Gyorgyevicsné Csilla védőnő, TSMT-I terapeuta és Rátai Roberta Réka mozgásfejlesztő pedagógus

 

Az úgynevezett organikus éretlenség és a mozgás közötti összefüggés (pdf)