Egyéni és csoportos szenzomotoros fejlesztés a TSMT-módszer alkalmazásával
A magyar statisztikák szerint a gyerekek 8-14%-a szorul rá a korai fejlesztésre, s fokozatosan nő a megkésett pszichomotoros, illetve beszédfejlődéssel, értelmi, magatartási, beilleszkedési nehézségekkel küzdő, felismert autista, valamint a szintén megsegítésre szoruló halmozottan hátrányos szociokultúrális környezetben felnövő gyermekek száma. E gyermekek idegrendszere másképp strukturálódik, s a motoros, pszichés-kognitív, illetve a szociális területen mutatott lemaradásaik, eltérő aktivitásuk hátterében nagyon gyakoriak a kéreg alatti szabályzási funkciók éretlenségei.
Az egyéni TSMT terápiák ugynevezett home tréningek. Eze általában otthon történnek, ahol a szülő-gyermek együtt végzi a terapeuta által írt tornát. Ez javíthat a szülő-gyerek kapcsolaton közös élményeket szereznek, így a gyermek is jobban elfogadhatja alatta és utána a szülői irányítást, iránymutatást. Egy tréninget minimum heti 3 alkalommal, 6-8 héten keresztül végeznek, utána kerül sor a kontroll vizsgálatra. A tornák általában 30-60 perc alatt elvégezhetők, az ideális nagyjából 30-45 perc. Az egyéni tornák alatt a fejlődés mértéke függ a torna minőségétől, rendszerességétől és az alkalmak heti mennyiségétől.
Csoportos szenzomotoros tréning
Ez a torna olyan gyakorlatokat használ fel, amely a gyermekek idegrendszerére van hatással, hiszen olyan érzékelési csatornákat ingerel, amely a gyermekek mozgásfejlődése során már meghatározó. Ilyen érzékelési csatorna például a vesztibuláris rendszer, amely az egyensúly, és a testhelyzetek érzékeléséért felelős.
A csoportok összetétele általában egy tünetcsoport köré alakul, hogy homogén csoportot tudjanak kialakítani.
A foglalkozások 2-6 fős csoportokban történnek.
A gyerekeket úgy válogatják össze a homogén csoportokhoz, hogy előzetes felmérésnek vetik alá őket. A felmérés után, a tünetek alapján tudják kiválogatni a hasonló tünetekkel rendelkező gyermekeket, és tudják kialakítani a homogén csoportokat.
Fontos megemlíteni a torna tervezett voltát: előre megtervezett, a csoportokra adaptált tornákat végnek a gyermekekkel. A csoportos torna azonban inkább finomhangolásra való, a magasabb szinten lévő gyermekekkel érdemes belevágni, akik csoportban is jól tudnak dolgozni.
A tréning/fejlesztés célja:
A tréning során személyre szóló edzésterv feladatait tanítjuk be egyéni foglalkozásokon belül, melyek újrastruktúrálják az idegrendszer szenzoros-integrációs csatornáit, ami a megkésett funkciók normalizációjához vezetnek. A feladatok direkt hatással vannak az egyensúly fejlődésére.
A TSMT nemcsak mozgásbeli elmaradás esetén hatékony. A vesztibuláris rendszer kiterjedt agyi kapcsolatai révén indirekt úton hat az aktivitási szintre (alvás-ébrenlét), a magatartásra, a szociális érettségre, a figyelemre, a beszédre, emlékezetre, térbeli tájékozódásra, izomtónus kéreg alatti szabályozására, észlelési csatornákra, szemmozgásokra (fixálás, szem-kéz koordináció, célzó mozgás), egy– és többirányú figyelemre.
Ebből adódóan a TSMT ajánlható
minden eltérő vagy megkésett fejlődésmenetet mutató gyermek számára, mert jobb alapokat teremt a kognitív, beszéd- és viselkedésterápiák számára, a részképesség fejlesztéseknek.
Egészséges gyermekek esetén okosító tornaként.
Jobb szeretetkapcsolat kialakítására mely, erősebb korai kötődést hoz létre. A sok közös élmény, az irányított foglalkozások, melyek következtében a gyermek figyelmesebb, szófogadóbb, ügyesebb, jobban terelhető, kitartó lesz, reális önbizalom alakul ki, jobb beilleszkedési készség fogja jellemzi.
Kinek ajánlott?
Megkésett pszichomotoros fejlődésű gyermekeknek,
Ügyetlen gyermekeknek,
Egészséges gyermekeknek okosító tornaként,
Tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek esetén
Iskolaéretlenség esetén,
Hiperaktív vagy éppen túlságosan passzív gyerekek esetén,
„Rizikó babaként” pl.: koraszülött, ikrek… született gyermekek esetén