Mi köze a mozgásnak, az érzékeknek az idegrendszer fejlődéséhez?

„Vannak….,

akik most kétkedve csóválják fejüket, vajon mi köze a mozgásnak, az érzékeknek az idegrendszer fejlődéséhez:

A génjeink által beprogramozott fejlődés menet akkor tud teljesen jól alakulni, ha hozzá a külső tényezők is megadatnak. Mennyire tehetetlennek tűnik egy újszülött baba? Ugyanakkor az életben maradásához szükséges reflexekkel már rendelkezik. Tud keresni, jó ritmusban végezni a szívást, nyelést, levegővételt. Ahogy az édesanyja öleli, ringatja olyan ingereket ad neki, ami kialakítja a szoros anya-gyermek kapcsolatot. A baba a kellemes érzés miatt visszamosolyog, ami az anyukának további boldogságot ad, motivált lesz arra, hogy tovább folytassa a ringatást. Ugyanez zajlik a beszéd fejlődés során is. A baba nézi az anya arcát, próbálja formálni a száját, sikerül a gőgicsélés, amire az anya újabb hanggal válaszol. Mindez a kommunikáció mozgással és akusztikus ingerekkel jár. Mivel kellemes szívesen és sokat ismételve foglalkoznak vele. Ismétlés a tudás anyja! 🙂

Ugyanez történik akkor mikor az apa hancúrozás közben borostás állával a pici puha bőréhez ér. Tanulja a gyermek, hogy van kellemes és kellemetlen inger. Csökkenti a túlreagálást, hiszen a hancúrozás jó, nem kell elmenekülni a számomra nem kellemes, de sérülést nem okozó inger elől. Ugyanakkor a forró sütő érintésére visszakapom a kezem. Ezek a mozdulatok védekező mozdulatok.

Idetartozik, ha hanyatt esek, a fejem a mellkasom felé emelem. Ezek a megfelelő mozdulatok, amelyeknek ki kell alakulniuk, bármikor kivitelezhetőek legyenek. Így maradhatok életben.

Ezek a mozgás sorok genetikailag beprogramozottak, de csak akkor fognak „előhívódni”, rögzülni, ha megfelelő időben, megfelelő mennyiségben begyakorlódnak. Ezért kell a mozgás, ezért kell az érzékelés.

Más szakterületen dolgozó Némethné Dr. Tóth Orsolya PhD, Mozgásfejlődés-mozgásérettség- iskolaérettség című előadásából mentettem át a következő képet. Önmagáért beszél.

Önmagáért beszél.

Mi köze a mozgásnak, az érzékeknek az idegrendszer fejlődéséhez? (pdf)